Kaupunkipoliittinen vaatimuslista hallitukselle
Suomen nopea kaupungistuminen on tosiasia. Sen huomaa jo katukuvasta. Kaupungistumiseen myös havahtuneet suurimpien kaupunkien c6- ja c21-johtajat ovat esittäneet usein vaatimuslistojaan valtiovallalle. Kaikista vaatimuksista puuttuu oleellinen. Keskiviikkona järjestettävältä, pormestari Vapaavuoren isännöimältä Helsinki symposiumilta ei ole odotettavissa mitään uutta. Tiedossa on jankkaamista ja nollasummapolitikointia. Sellaisen sijaan tarvitaan johdonmukaisia ja ihmisen kokoisia ratkaisuja.
Ohessa kestävää kaupunkikehitystä oikeasti tukeva vaatimuslista hallitukselle. Tätä listaa saa käyttää, mikäli tulevassa symposiumissa ei synny mitään laadullisesti uutta.
Perustulokokeilua jatkettava!
Hallituksen tulee kaivaa kehysriihessä varat perustulokokeilun jatkamiselle. Kokeilu loisi pohjaa perustuloon siirtymiselle. Esimerkiksi negatiivisen tuloveron ajatukselle rakentuva perustulo ruokkisi toimeliaisuutta ja yrittämistä sekä turvaisi nopeasti muuttuvassa työelämässä. Perustulo olisi tehokas väline torjua suurimpien kaupunkien sisäistä eriytymistä.
Tukea arjen liikkumiselle!
Autoilu ruuhkauttaa pahasti suurimpia kaupunkeja. Autoilu kiihdyttää myös ilmastonmuutosta. Yksityisautoilua rajoittavat parhaiten sujuvampi, nopeampi ja kattavampi joukkoliikenne sekä älyteknologiaan perustuvat ratkaisut kuten kimppakyytisovellukset. Tällä hetkellä suuret kaupungit eivät uskalla satsata uudenlaisiin ratkaisuihin riskien pelossa. Hallituksen tulisi tarjota erilaisia taloudellisia vipuvarsia vaihtoehtoisille liikkumismuodoille. Sähköpyörien ostotuki on hyvä alku.
Kannuksia monimuotoisuudelle!
Suurten kaupunkien väestö on kirjavaa. Suomen pääkaupunki Helsinki on myös esimerkiksi vammaisten ja uussuomalaisten pääkaupunki. Suurimpien kaupunkien keskeinen haaste on tarjota monimuotoiset palvelut erilaisille tarpeille, yhdenvertaisesti. Tällä hetkellä monimuotoisuus on enemmän fraasi kuin tekoja. Hallituksen tulisi kannustaa kaupunkeja monimuotoisuuteen esimerkiksi tukemalla julkisten wc- ja pesutilojen remontoimista muunsukupuolisia varten.
Sote- ja maakuntauudistus valmiiksi aikataulussa!
Maakuntauudistuksen myötä keinotekoiset rajat hämärtyvät, menestyminen riippuu kyvystä tehdä yhdessä. Uudistus tarjoaa poikkeuksellisen tilaisuuden vahvistaa esimerkiksi Helsingin ja pääkaupunkiseudun elinvoimaa. Uudistuksen lykkääntyminen tarkoittaisi pääkaupunkiseudun kehityksen hidastumista sekä riskeeraisi satojentuhansien ihmisten terveyspalvelut. Hallituksen tulee pitää huoli siitä, että uudistus toteutetaan aikataulussa.
Maakunnille verotusoikeus!
Maakuntien verotusoikeus ei sisälly meneillään olevaan maakuntauudistukseen, koska Kokoomus torppasi sen aikoinaan hallituksessa. Maakuntien verotusoikeus tarkoittaisi todellista mahdollisuutta suurimmille kaupungeille toimia luovasti. Hallituksen on ryhdyttävä valmistelemaan verotusoikeuden myöntämistä maakunnille heti, kun itse maakuntauudistus on saatu läpi.
Itse olen miettinyt, miten nyt jo ollaan sote- ja maakuntahallinnossa tässä vaiheessa, että ihan kohta on valmista. Jotenkin ei nyt mene ymmärrykseeni se, eikö kunnilla olisi nyt tässä mitään sananvaltaa.
Ks. alla oleva linkki perustuslain 121 § ”Kunnallinen ja muu alueellinen itsehallinto”:
”Suomi jakaantuu kuntiin, joiden hallinnon tulee perustua kunnan asukkaiden itsehallintoon.
Kuntien hallinnon yleisistä perusteista ja kunnille annettavista tehtävistä säädetään lailla.
Kunnilla on verotusoikeus. Lailla säädetään verovelvollisuuden ja veron määräytymisen perusteista sekä verovelvollisen oikeusturvasta.
Itsehallinnosta kuntia suuremmilla hallintoalueilla säädetään lailla. Saamelaisilla on saamelaisten kotiseutualueella kieltään ja kulttuuriaan koskeva itsehallinto sen mukaan kuin lailla säädetään.”
—
Eikö siis e n s i n olisi tullut säätää maakuntahallintoa koskeva laki (sis. yli 200 lainkohtaa!), koska edellähän sanotaan, että ”Itsehallinnosta kuntia suuremmilla hallintoalueilla säädetään lailla”.
Nyt on jo kaikki tehty valmiiksi ilman tuota lakia, millä valtuudella kaikki on tehty – ja paljon on vielä tekemättäkin? Näinkö toimii oikeusvaltio Suomi?
Ilmoita asiaton viesti
EHDOTUS
HITAASTI EDETEN PAREMMAKSI= EVOLUUTIO – EI RYSÄYTTÄMÄLLÄ:
Hallituksen malli rikkoisi jo nyt hyvin toimivia sote-alueita Itä- ja Keski-Suomessa. Käytetään evoluutio-periaatetta, jolloin emme sekoita koko järjestelmää kertaheitolla.
Hallituksen esittämä malli tosiasiassa nostaa kustannuksia ja vaarantaa siksi vanhusten, vammaisten ja vakavasti sairaiden hoitomahdollisuuksia tulevaisuudessa. Ruotsissa esim. syöpäpotilaiden jonot pisimmät Euroopassa vaikka Ruotsi käyttää terveydenhuoltoon enemmän rahaa kuin Suomi. Valinnanvapausmalli ollut käytössä Ruotsissa 10 vuotta. Sinänsä kannattaisin valinnanvapautta, jos taloutemme olisi ylijäämäinen eikä Suomen tarvitsisi pohtia kustannuksia. Suomen tilanteessa on kuitenkin priorisoitava vakavasti sairaiden ym. hoitoa.
Parannettu malli: 200 kuntaa hoitavat sosiaalihuollon (vanhusten hoito ja päiväkodit). Ei pitkiä irtisanomissuojia virkamiehille. 12 sairaanhoitopiiriä hoitaa sekä perusterveydenhuollon että erikoissairaanhoidon – Integrointi toteutuu. Kuntavetoinen malli, jolloin järjestäjä ja maksaja sama, pitää kustannukset kurissa. Kustannukset nousevat mikäli järjestäjä ja rahoitus tulee eri lähteistä. Hallituksen mallissa valtio olisi maksaja ja maakunnat järjestäjä, jolloin kustannukset nousisivat jopa 10 – 15 %.
Ilmoita asiaton viesti
Pidän kuntavetoista mallia järkevänä koska siitä meillä on pitkä kokemus. Ei kannata tehdä monta suurta uudistusta kertaheitolla, se tuo vain uusia vielä suurempia ongelmia. Ruotsissa suunnitellaan parhaillaan että sote siirretään kunnille koska maakäräjä-malli ei enää toimi optimaalisesti. Tämä vaikka Ruotsissa on totuttu kolmeen päällekkäiseen hallintoportaaseen. Miksi me tekisimme saman virheen kuin Ruotsi.
Ilmoita asiaton viesti
Nita, järkeviä pohdintoja! ”Miksi me tekisimme saman virheen kuin Ruotsi.” Erittäin hyvä kysymys.
Ilmoita asiaton viesti